Les 8 regles del joc per prendre millors decisions i equivocar-te menys



Et passes el dia decidint però la gran majoria d'aquestes decisions són automàtiques i no saps molt bé com les prens. Segurament perquè semblen insignificants. Què em poso: mitjons negres o de colors? 
Altres decisions ja estan fetes hàbits i aquestes, com saps, són importants en quan a que no pares a meditar-les, justament perquè l'hàbit t'estalvia temps i energia, amb el que sense pensar s'activa i l'executes: et lleves, vas al bany, et rentes les dents, fas un cafè...

Però avui no et parlaré d'hàbits, sinó de decisions d'aquelles que medites i medites i en que tantes vegades et quedes atrapada.

Decisions que creus importants i per això posposes tot el que pots. 

I si les posposes és perquè tens una bona raó: l'error podria ser fatal. O això és el que creus...

Anem a descobrir com funciona això de les decisions perquè vegis més clar les regles del joc. 



1. Sempre estàs decidint, però pots fer-ho per decisió o per omissió: encara que creguis que no decidir t'eximeix de les responsabilitats, en realitat el que has decidit és cedir el teu poder de decisió a un altre. 
I això té conseqüències, la primera de totes és la raó per la qual decideixes no decidir: evitar la responsabilitat del possible error. 
No t'agrada equivocar-te (ni a tu ni a ningú) i carregar-li "el mort" a un altre sempre és menys dolorós que assumir la responsabilitat. Però pagues un preu: perds poder (et fas petita), no creixes (perquè no aprens res) i la teva ment queda atrapada en la cerca d'un culpable enlloc de en la cerca d'una solució. 
I si no és tu qui pren decisions sobre la teva vida, qui les està prenent? O el pitjor de tot, on et dirigeixes amb les decisions que estan prenent per tu? 



2. Tens dos motors: o evites el dolor o vas cap al plaer. 
Quan et mous construint els teus somnis i desitjos, si honres els teus valors, si tens un "per a què" tan potent que estira de tu, si vius des de la il·lusió i decideixes el que t'atansa al que vols et sents bé, experimentes plaer i guanyes energia. Estàs mirant allò que vols i els ulls et brillen amb l'alegria de viure el camí cap allà.

Quan decideixes fugir del que et fa por, quan et poses en direcció contrària al que tems el que estàs experimentant és el dolor que et produeix el que et fa por. Estàs escapant d'un "monstre" i això esgota, fa patir i no, no et porta on vols, només lluny del que no vols (en teoria). 

És així com et vas perdent amb les petites decisions que pretenen protegir-te, perquè...







3. Si portes temps fugint del dolor i decidint no decidir, no ho fas per "putejar-te" a tu mateixa, sinó perquè en aquell moment no tenies una idea millor. 

Tot ho fas amb una intenció positiva: o et serveix per alguna cosa, o t'està protegint o t'està prevenint d'un altre dolor. 

I és que no és tan fàcil sortir d'un patró de fugida, hi ha molt dolor, molta por i molt a perdre. 

Ser conscient dels beneficis de no decidir ara, del dolor que estàs evitant i què passaria si seguissis així 3 anys més et pot ajudar a desbloquejar la decisió. 

I si vols tenir una estratègia clara que farà desaparèixer la por i el bloqueig davant d'un repte, aquí la tens. 
Però també has de tenir una cosa clara: 


4. El resultat de les teves decisions no és a les teves mans. No, no hi és. Si poguessis controlar al 100% el resultat del que decideixes no t'equivocaries mai! Oi que no triaries passar-ho malament? 
Els resultats són al futur, i només pots actuar sobre el present, hi ha una muntanya de variables sobre les que no hi tens influència. 
Deixa de culpar-te! I de buscar culpables! 
Davant d'una decisió que no ha donat els resultats que esperaves (el que ve a ser un error) tens dues opcions: castigar-te quedant-te a la teva zona de confort còmoda i segura, o aprendre i créixer amb l'error. 
Pregunta't: què ha funcionat de la decisió? Què no ha funcionat? De quina altra manera puc fer-ho ara?
Així deixes d'entretenir-te fent de jutge i et poses en marxa creant una nova resposta. Ja ho saps, a vegades guanyes i d'altres aprens.
Això si, abans de prendre una nova decisió atura't un moment i sigues conscient del que estàs sentint perquè...

5. La teva ment racional poc pot fer quan té una emoció que s'ha apoderat d'ella. Si sents por, ràbia, tristesa, frustració, impotència,... només pots decidir una cosa: fer-te càrrec de l'emoció. Aquesta és la teva prioritat. 

Si decideixes des de l'emoció és molt fàcil que t'equivoquis perquè serà ella qui estarà parlant per tu. No fas ni dius el mateix des d'un estat de calma que des de la ràbia, la por o la impotència. 

Així que si no vols haver de penedir-te de la decisió i, a més, vols que la teva ment pensi de forma més clara i creativa, primer ocupa't de l'emoció, drena-la, baixa la seva intensitat i quan siguis tu qui la domina, llavors decideix.

I per decidir millor pots tenir en compte que...

6. Abans et parlava que podem anar cap al plaer o fugir del dolor però a vegades costa ser conscient si estàs decidint per escapar o de forma proactiva. I, per a mi, el millor dels guies és el cos. Ell si que en SAP. 
Si tens vàries opcions sobre la taula, deixa't sentir cada una d'elles sense por. 

Agafa'n una i pensa-la, imagina-te-la i deixa que les sensacions corporals vagin apareixent i t'informin. Explora les sensacions que et generen i pren-te el teu temps en conèixer-les. 

Tens dret a sentir el que sents, per molt políticament incorrecte que sigui. No ho jutgis, només sent-ho. 
I pot ser que una de les opcions et faci sentir bé i et doni energia però que a al plantejar-te-la t'espanti. Dóna't el teu temps i respecta el teu ritme, tampoc has de decidir perquè creguis que ja hauries d'haver decidit. 

Perquè el judici no farà més que allunyar-te de tu i...



7. Com més connectada estiguis amb tu mateixa, més et coneguis i et respectis, més fàcil et serà prendre decisions alineades amb el que vols i necessites. Bàsicament perquè serà més fàcil que sàpigues on vols anar.

Un dels obstacles que t'impedeix prendre decisions coherents és l'hàbit de decidir en funció d'agradar els altres. 
Si et descobreixes pensant: és que si faig això els meus pares/parella/amiga/cap s'enfadarà, o els feriré o no hi estaran d'acord... estàs preferint rebutjar-te a tu abans que als altres. 

No dic que no tinguis en compte les necessitats dels altres però hi ha una gran diferència entre ser conscient dels altres i no tenir-te en compte a tu. 

Aquí la clau resideix, no només en estar connectada amb tu sinó en trobar una solució guanyar-guanyar per tothom, és a dir, un equilibri entre el coratge d'expressar el que vols i la consideració de les necessitats dels altres.  (això t'ho explicaré un altre dia).
I la manera d'estar més connectada amb tu és...



8. Si no saps què és important per a tu ni què vols, decidir no només és difícil sinó que pot ser una temeritat. 

Estic segura que una de les coses que més vols evitar és equivocar-te. Dons si no tens clars els teus propòsits i els teus valors tens molts números d'equivocar-te. 

O, com mostra el diàleg entre el gat i Alicia al país de les meravelles quan li pregunta com sortir d'allí: 
- "això depèn en gran part del lloc on vulguis arribar" (diu el gat)
- "no m'importa gaire el lloc..." (diu Alícia)
- "llavors tampoc importa gaire el camí que agafis"

Tenir clars els valors i els propòsits no és tasca fàcil i menys fer-ho sola. Ja saps que jo ensenyo les eines més senzilles perquè tinguis cura de tu mateixa i sàpigues tornar al teu centre, però en el cas dels valors i propòsits, disposar d'ajuda externa et facilita moltíssim la feina. 
Costa veure més enllà del que veus ara mateix sense ajuda i per connectar amb un propòsit digne de ser expressat i construït res millor que un professional que et faci de mirall. 

I si et ve de gust que sigui jo qui et guia i t'ensenya a caminar sola pots demanar una sessió degustació gratuïta aquí, així sabràs si el que t'ofereixo és el que necessites i estàs buscant.
Però si vols començar a aclarir quins són els teus valors pots fer un exercici: pensa amb una persona que admiris i fes una llista d'allò que t'inspira d'ella, així sabràs quins valors expressa amb la seva vida i que per a tu són importants. 

En resum, decidir no sembla fàcil perquè cal tenir clar el que es vol, el que és important i ser honesta amb una mateixa.
Però en realitat et passes el dia decidint així que decidir en realitat ja ho saps fer, el que pots fer és perfeccionar la tècnica de tria. 
Perquè com més fidel siguis a tu mateixa, més actuïs en coherència amb els teus valors i propòsits i més et respectis, més en calma viuràs. 
I, el millor de tot, estaràs ensenyant als que t'envolten a respectar-se i estimar-se i estaràs sent part activa d'escampar la pau al món, què millor que un propòsit com aquest?
Ja ho saps, la calma és un hàbit i s'entrena. 
I si no saps com fer-ho, jo t'acompanyo: demana una sessió degustació gratuïta en aquest enllaç i així valorem la teva situació personal per descobrir si puc ajudar-te i com.



P.D. Un autor que en sap molt de decisions és el Raimon Samsó i part del que t'he explicat ho trobaràs al seu llibre "Supercoaching", és aquest:



Comentaris

Entrades populars